Skrevet av Emne: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm  (Lest 1200 ganger)

Utlogget Svein Ha

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« på: 27. juni 2013, 21:04:51 »
Dette er en S210 220 CDI 2002 mod. Vet det er tatt opp mange ganger, men nå sitter jeg helt fast. :( :(.  Når bilen kommer til ca 60 grader går den i nødmodus. Skiftet LMM. BOS fant ut at det var EGR ventilen. Akkurat fått bilen igjen fra BOS etter å ha skifta EGR ventil, kom ikke hjem før den gikk i nødmodus igjen. Skiftet termostaten i fjor, men på samme tid den gikk i nødmodus igjen ligger motoren som sagt på 60 grader. Har det noen sammenheng? Når jeg stopper bilen og starter igjen, går den vanlig noen km igjen. Noen som kan hjelpe meg? Skulle hatt bilen til ferien.
Mvh Svein Ha

2002MB E220T CDI
-------------------------------------

Utlogget Svein Ha

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm . LØST
« Svar #1 på: 04. juli 2013, 01:19:22 »
Fant ut at det er spjellene ved inns.manifold som måtte byttes. Og tilh servomotor (M55). Lønner det seg å bestille fra Tyskland?
Mvh Svein Ha

2002MB E220T CDI
-------------------------------------

Utlogget Svein Ha

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm LØST!
« Svar #2 på: 25. juli 2013, 00:02:50 »
Da har jeg fått bytta innsug med spjell og servo motor (M55). Nå var det drag i  210 igjen. :D  De gml spjella såg ikke fine ut nei, og så var ett av plastdelene knekt.
Mvh Svein Ha

2002MB E220T CDI
-------------------------------------

Utlogget Eivind S

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 3 931
  • Personlig tekst:
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #3 på: 25. juli 2013, 00:29:14 »
Bra du fikk orden på det.
Hvordan kom BOS frem til konklusjon om gåen EGR?
Disse spjeldene er forøvrig kjent sak på CDI av tidligere generasjoner.
08-E220T CDI Avantgarde.
02-C220T CDI Avantgarde.

Utlogget Svein Ha

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #4 på: 25. juli 2013, 00:44:08 »
De leste det av på data'n sin. Så når den var ok fant de ut at servomotoren på spjella ikke virket. De kalte det følgefeil.  Når jeg da tok av innsugman. så jeg at overgangen var knekt. Men som sagt var de ikke fine. Derfor bytta jeg alt.
Mvh Svein Ha

2002MB E220T CDI
-------------------------------------

Utlogget Bjørn Vedø

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 763
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #5 på: 25. juli 2013, 00:55:18 »
Følgefeil pga EGR??
Høres litt rart ut mener jeg...
Det trur ikke jeg på pga BOS vet jo godt om disse problemene med disse spjeldene i innsuget...
Da trur jeg ikke dem har kontrollerte det skikkelig... Hmmm...

Og den gammle EGR delen fikk du med deg??
« Siste redigering: 25. juli 2013, 00:58:08 av Bjørn Vedø »
W210 2001 220 cdi
W124 1994 E220 Sportline. (Solgt)
W115 1971 220D (Solgt)
W114 1972 250 (under forbedring)

Innlogget megvell

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 53
  • på grensen til gal
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #6 på: 25. juli 2013, 20:40:28 »
når da gjeld EGR skal den kunne programerast vekk på dissa bilane. hjelper godt på med tanke på sot og drit i innsuget
når da gjeld spjelda i innsuget vil dei løsne pga slitasje. muligens mykje sot og mykje varm eksosgass i innsuget er en medvirkande årsak
(1995) MB 300 TDT 4-MATIC
(1993) MB 320E
(1988) BMW 550 TTi prosjekt (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=265074&p=2841690#p2841690)

Utlogget Eivind S

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 3 931
  • Personlig tekst:
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #7 på: 25. juli 2013, 22:29:25 »
når da gjeld EGR skal den kunne programerast vekk på dissa bilane. hjelper godt på med tanke på sot og drit i innsuget
når da gjeld spjelda i innsuget vil dei løsne pga slitasje. muligens mykje sot og mykje varm eksosgass i innsuget er en medvirkande årsak

Om noen har en oppskrift på hvordan det gjøres, så er det bare å rope ut, for jeg og flere andre har rota rundt i Star-diagnosne uten å finne noe. Kan hende vi har leita på feil plass?
08-E220T CDI Avantgarde.
02-C220T CDI Avantgarde.

Innlogget megvell

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 53
  • på grensen til gal
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #8 på: 25. juli 2013, 23:29:03 »
http://mbworld.org/forums/e-class-w210/393371-diy-article-w210-diesel-egr-disable-mod.html
her står da framgangsmåte uten å bruke diagnoseaparat.. meina den vart programert vekk på 220'en til broderen når han chippa den.. kan forhøre meg litt..
når det gjeld spjelda i innsuget er det berre å koble dei frå motoren som styrer spjela og lage til en patent så dei står opne heile tida.. har blitt gjort på han far sin 320 og funker brillefint :)
(1995) MB 300 TDT 4-MATIC
(1993) MB 320E
(1988) BMW 550 TTi prosjekt (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=265074&p=2841690#p2841690)

Utlogget Svein Ha

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 63
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #9 på: 26. juli 2013, 00:54:12 »
Tok ikke med meg EGR, men jeg spurte om jeg fikk se den. Kan skrive under på at den var ikke fin. Manifolden har jeg liggende. Spjella er fulle av bek(sot). Dere har nok rett i det at det er derfor feste til staget som kobles sammen med servomotor var knekt. Så ut som i ei gml innrøkt pipe. Har hørt det fra flere at dette er en svakhet på denne motoren.  Men da var EGR allerede byttet. Men nå er den klar for langtur.
Mvh Svein Ha

2002MB E220T CDI
-------------------------------------

Innlogget megvell

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 53
  • på grensen til gal
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #10 på: 27. juli 2013, 21:47:54 »
når da gjeld EGR skal den kunne programerast vekk på dissa bilane. hjelper godt på med tanke på sot og drit i innsuget
når da gjeld spjelda i innsuget vil dei løsne pga slitasje. muligens mykje sot og mykje varm eksosgass i innsuget er en medvirkande årsak

Om noen har en oppskrift på hvordan det gjøres, så er det bare å rope ut, for jeg og flere andre har rota rundt i Star-diagnosne uten å finne noe. Kan hende vi har leita på feil plass?

det går ikkje an å programere vekk EGR i star diagnoseaparatet. men alle som driver med programering (chiptuning) kan i teorien programere vekk EGR.. ikkje alle som vil, og ikkje alle som har kunnskap til å gjør det.
(1995) MB 300 TDT 4-MATIC
(1993) MB 320E
(1988) BMW 550 TTi prosjekt (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=265074&p=2841690#p2841690)

Utlogget RuneT

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 1 786
  • Mest gla i MB og Alfa Romeo
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #11 på: 27. juli 2013, 22:15:11 »
når det gjeld spjelda i innsuget er det berre å koble dei frå motoren som styrer spjela og lage til en patent så dei står opne heile tida.. har blitt gjort på han far sin 320 og funker brillefint :)
Dette plages BMW MYE med. På min 2004 330CD (hadde eigd den i 2 timer) forsvant et av spjeldene inn i toppen, ventilene tygde på dem og biter forsvant inn i sylindrene. Måtte overhale hele toppen. Hakk i sylindertopper og skeive ventiler. Jeg ba verkstedet kaste alle spjelda og rive ut staget som er festa til spjeldmotor og går til alle spjeld. Her var det jo 6 stk spjeld.
Kjøpte blindpropper i England for 60 pund (Bare BMW i Norge som lyver kundene huda full om at dette aldri har skjedd før...)
og tetta der staget skulle gått, og det virker som bare det. Google "swirl flaps" så kan det leses om fenomenet.
Det artige var at når jeg fortalte naboen om det (530D) så hadde det samme skjedd med han noen måneder før. Han turte jo ikke fortelle meg dette siden jeg kjører stort sett bare MB og Alfa. Det kostet han 60k. Igjen hadde BMW sagt at dette var veldig spesielt.
Hyklere....
07 GL 320
X:95 MB C36 AMG, 11 Viano 3,0cdi, 07 Viano amb., 93 MB 190D, 08 Viano 2,2cdi,  Amb., 98 300TDT Avgrd,00 V200CDI,90 300TE24

Innlogget megvell

  • Betalende medlem
  • Innlegg: 53
  • på grensen til gal
    • Vis profil
Sv: Hjelp! Går i nødmodus når den blir varm
« Svar #12 på: 27. juli 2013, 22:29:25 »
når det gjeld spjelda i innsuget er det berre å koble dei frå motoren som styrer spjela og lage til en patent så dei står opne heile tida.. har blitt gjort på han far sin 320 og funker brillefint :)
Dette plages BMW MYE med. På min 2004 330CD (hadde eigd den i 2 timer) forsvant et av spjeldene inn i toppen, ventilene tygde på dem og biter forsvant inn i sylindrene. Måtte overhale hele toppen. Hakk i sylindertopper og skeive ventiler. Jeg ba verkstedet kaste alle spjelda og rive ut staget som er festa til spjeldmotor og går til alle spjeld. Her var det jo 6 stk spjeld.
Kjøpte blindpropper i England for 60 pund (Bare BMW i Norge som lyver kundene huda full om at dette aldri har skjedd før...)
og tetta der staget skulle gått, og det virker som bare det. Google "swirl flaps" så kan det leses om fenomenet.
Det artige var at når jeg fortalte naboen om det (530D) så hadde det samme skjedd med han noen måneder før. Han turte jo ikke fortelle meg dette siden jeg kjører stort sett bare MB og Alfa. Det kostet han 60k. Igjen hadde BMW sagt at dette var veldig spesielt.
Hyklere....

kjenner til da der du.. hadde ein 330 xd tidligere.. FYSJ! den solgte eg heldigvis før spjelda løsna :) spjelda har igrunn ingen praktisk betydning heller bortsett fra nåke avgassgreier når den er kald.. berre å hive til helvette både bil og spjeld :)
(1995) MB 300 TDT 4-MATIC
(1993) MB 320E
(1988) BMW 550 TTi prosjekt (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=265074&p=2841690#p2841690)